Synteesi autenttisista kysymyksistä 28.3.2014

Koulutuksen yhteistyöverkostot (KYV)

* Miten opettaja osaa toimia koulutuksen yhteistyöverkostoissa?

- Minkälainen sosiaalinen pääoma opettajalta vaaditaan verkostoitumisen suhteen?
- Miten toimin ammatillisena opettajana sidosryhmäverkostoissa?
- Minkälaisia verkostorooleja ammatillisella opettajalla on tai tulisi olla?
- Minkälaista verkosto-osaamista häneltä edellytetään, odotetaan ja vaaditaan?

* Mitä yhteistyöverkostoja on olemassa?

- Perustuvatko kaikki yhteistyöverkostot opetussuunnitelmiin ja määräyksiin vai onko jotain villimpää jo syntynyt?
-  Miten löytää ne järkevimmät yhteistyöverkostot, kun aikaa on kumminkin rajallisesti?



* Keitä yhteistyöverkostoihin kuuluu?

- Mitä hyötyä on erilaisista yhteistyöverkostoista opettajalle, oppilaitokselle, Opiskelijalle, entäpä työelämälle kuulua koulutusverkostoihin?
- Minkälaisia ovat opiskelijoiden verkostot?
- Onko opettajilla ja opiskelijoilla yhteiset verkostot?

* Mitkä organisaatiot tukevat verkostoitumista?


1. Rahoitus

- Mistä verkostoihin saa rahaa?
- Ketä rahoittaa ne?
- Rahoituksen perustelut oppilaitoksille?
-Mitkä ovat rahoitus instrumentit?

2. Työelämälähtöisyys

- Miten työelämälähtöisyys näkyy ammatillisen koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa?
- Kuinka nopeasti reagoidaan työelämän muutoksiin?
- Kansainväliset muutokset?
- Alueelliset muutokset?
- Miten muutokset ennakoidaan?
- Mitä työelämälähtöisyys tarkoittaa verkostoissa?
- Miten voin ammatillisena opettajana huomioida opetuksessani työelämän kehittymisen/   kehittämisen?
- Miten työelämätuntemusta pidetään yllä?
- Pitäisikö opettajan jalkautua tietyin väliajoin työelämään?
- Miten ammatillinen opettaja voi kasvattaa työelämäyhteyksiään ja työelämäverkostojaan?
- Missä some-verkostoissa opettajan kannattaisi olla mukana, kun kontekstina ovat työelämälähtöisyys ja aluevaikuttavuus ja minkälaisella roolilla?
- Miten ammatillinen opettaja voi omalta osaltaan tukea työelämästä nousevien tarpeiden kanavoimista, jos oppilaitoksen tavoitteena on "palvelua yhdeltä luukulta" ?
- Minkälaisia ammatinhallintaan liittyviä taitoja opettajalla pitäisi olla työelämälähtöisessä toimintaympäristössä?
- Miten työelämälähtöisyys näkyy opettajan arkityössä?


3. Alueellinen vaikuttavuus

- Miten toteutuu?
- Miten näkyy?
- Miten voin ammatillisena opettajana huomioida opetuksessani alueellisen vaikuttavuuden?
- Miten ammatillinen opettaja toteuttaa käytännössä työelämän kehittämis- ja palvelutehtäväänsä ja osallistuu sekä vaikuttaa aluekehitykseen?
- Miten opettaja voi osaltaan tukea elinkeinon lähiverkoston ja kansainvälisen etäverkoston yhteistoimintaa?

4. Kansainvälisyys

- Miten opettaja osaa toimia kansainvälisissä verkostoissa?
- Mitä ovat kansainväliset verkostot?
- Miten kansainväliset verkostot toimivat:

SYNTEESI:

Näyttäisi siltä että, ryhmäämme askarruttaa eniten työelämälähtöisyys ja yhteistyöverkostojen alueellinen vaikuttavuus ammatillisen opettajan työssä. Minkälainen (rooli, henkilökohtaiset ominaisuudet, osaaminen) opettajalla tulisi olla, jotta hän osaisi toimia näissä yhteistyöverkostoissa?  Toisaalta kysymyksiä on herännyt myös asioista kuten, ketä kaikkia mahdollisesti yhteistyöverkostoihin kuluu tai minkälaisia verkostoja ylipäätään on olemassa? Miten yhteistyöverkostot rahoitetaan, mitkä organisaatiot niitä tukee? Pohdimme myös asiaa kansainvälisyyden kannaltakin.

Päädymme todennäköisesti luomaan maind map tyyppisen kartan, jossa tarkastelemme opettajan yhteistyöverkostojen käsitteitä pääotsakkein, joista pääsee porautumaan sisälle saadakseen lisää tietoa asioista. Tämä toimisi opettajan työssä eräänlaisena "taskuoppaana", johon tärkeät asiat olisi kerätty yhteen paikkaan.

Kysymyksiä on melko paljon, joten tärkeä tehtävämme on rajata aihepiirit, joita lähdemme työstämään.


1 kommentti:

  1. Opintojakson avauksen jälkeen Koulutuksen yhteistyöverkosto-opintojakson tavoitteista johdetut autenttiset kysymykset ovat erittäin monipuoliset ja kohdentuneet. Opintopiirin luomat kysymykset ovat jäsentyneet hyvin selkeiksi teemoiksi, joita pidän merkityksellisinä. Teemat luovat hyvää jäsennystä ja blogin selkeä ulkoasu auttaa lukijaa havannoimaan ne. Iso plussa siis bloginne selkeytyneestä rakenteesta.

    Yhteistyöverkostot: käsittely on monipuolista ja huomioitte tämän ajan mukaiset verkostoitumisen osa-alueet. Perusverkoston määrittely luo hyvän pohjan sekä huomioimanne hanketyöskentely. Ammatillisen opettajan verkostojen määrittelyssä on käytetty hyviä lähteitä. Yhteistyöverkostojen merkityksellisyys niin opettajalle, opiskelijalle kuin opettajalle huomioitu hyvin ja perusteellisesti.

    Rahoitus: monisyiset verkostoitumisen mahdollisuudet tuotu esille sekä myös käsitelty perusrahoituksen määrittelyä. Hanketoiminnan mahdollisuuksien huomioiminen tärkeää sekä uuden tuloksellisuusrahoituksen huomiointi teeman käsittelyssä.

    Työelämälähtöisyys: Laadukas teeman käsittely monelta eri näkökulmalta. Olette huomioineet vastauksessanne ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyyden verkostoitumisen näkökulmasta ja tuoneet eri kouluasteet mukaan omine mahdollisuuksineen. Globaaliote näkyvillä sekä ennakkointi huomioitu. Nämä kaikki em. seikat ovat tärkeitä huomioita. Työelämälähtöinen toiminta on meille kaikille tärkeää niin arjessa kuin johtamisessa. Jaatte lisäksi hyviä vinkkejä miten työelämätuntemusta ja verkottumista pidetään yllä +++. Tämä seikat toivon teidän pitävän mielissänne valmistuessanne. relevantit lähteet.

    Alueellinen vaikuttavuus: tämä näkyy erityisesti aluevaikuttavuutta edistävillä oppilaitoksilla ja hienoa, että tuotte HAMK äänen näkyville. Aluevaikuttavuus on laaja käsite ja sitä voidaan käsitellä monesta eri näkökulmasta. Tätä teemaa tarkastellaan monissa valtakunnallisissa asiakirjoissa ja ammatillisen opettajan roolina on tunnistaa itsensä merkittävänä aluevaikuttavuuden edistäjänä.

    Kansainvälisyys: hyvää perustietoa kv-toiminnasta ja verkostoitumisen näkökulmasta. Tähän ehkäpä huomenna muutama rahotukseen liittyvä selvennys. Hienosti tvt-ympäristöt ovat osana kv-verkostoitumista, näenkin mainitsemamme paikat tärkeinä.

    VastaaPoista